نحوه بررسی دمای GPU کارت گرافیک در ویندوز 10 و 11

نحوه بررسی دمای GPU کارت گرافیک, نحوه بررسی دمای GPU, نحوه بررسی دمای کارت گرافیک

نحوه بررسی دمای GPU کارت گرافیک در ویندوز 10 و 11

 

آشنایی با روش های بررسی دمای GPU کارت گرافیک در ویندوز 10 و 11

دمای بالا باعث کاهش عملکرد GPU شما می شود و حتی ممکن است باعث خاموش شدن سیستم شما شود. راه های متعددی برای نظارت بر دمای GPU شما وجود دارد – در اینجا با چند روش آشنا می شوید و می توانید با آن ها دمای GPU کارت گرافیک سیستم خود را بررسی کنید.

نحوه بررسی دمای GPU در ویندوز 11/10

در این پست به شما نشان می دهیم که چگونه دمای کارت گرافیک را در ویندوز 11/10 رایانه شخصی خود بررسی و نظارت کنید. همیشه خوب است بدانید که چگونه دمای GPU را بررسی کنید، خواه گیمر، ویرایشگر ویدیو یا طراح گرافیک باشید. محدوده دمای معمولی GPU در محدوده 65 تا 85 درجه سانتیگراد (149 تا 185 درجه فارنهایت) قرار دارد.

 

در صورتی که دمای GPU از حداکثر مقدار بیشتر باشد، مثلاً در حدود 100 درجه سانتیگراد، فقط در صورتی که دمای فعلی GPU را بدانید، می توانید سطوح گرمای پایدار را مطابق با آن تنظیم کنید. گرمای بیش از حد GPU می تواند منجر به آسیب جدی سخت افزار شود، بنابراین همیشه توصیه می شود دمای GPU را بررسی کنید.

 

حال اگر می خواهید دمای فعلی کارت گرافیک خود را تعیین کنید، این مقاله به شما کمک می کند. در این پست، ما قصد داریم نرم افزارهای رایگان مختلفی را فهرست کنیم که به شما امکان می دهند دمای GPU را کنترل کنید. بنابراین، اجازه دهید بررسی کنیم که این نرم افزارهای رایگان نظارت بر دمای GPU برای ویندوز 11/10 چیست.

 

روش های بررسی دمای GPU در ویندوز 11/10

در اینجا نرم افزار رایگانی وجود دارد که با استفاده از آن می توانید دمای GPU را در ویندوز 11/10 کنترل کنید:

 

• Task Manager داخلی ویندوز

• HWMonitor

• GPU-Z

• تشخیص نوار کناری

• مانیتور سخت افزار را باز کنید

 

1] Task Manager داخلی ویندوز

 

روش های بررسی دمای GPU کارت گرافیک, راههایی برای بررسی دمای GPU کارت گرافیک, بررسی دمای GPU

Task Manager داخلی ویندو یکی از روش های بررسی دمای GPU

 

Task Manager داخلی در ویندوز یک ابزار مفید برای مدیریت فرآیندها، خدمات، برنامه های راه اندازی و موارد دیگر است. همچنین به شما امکان می دهد دمای GPU را بدون استفاده از ابزار شخص ثالث نظارت کنید. مایکروسافت این قابلیت را به Task Manager در ویندوز 10 18963 و بیلدهای جدیدتر اضافه کرده است. دمای GPU را می توان از برگه Performance مانیتور مشاهده کرد.

 

با این حال، برخی از الزامات برای Task Manager برای نمایش دمای GPU وجود دارد. این ویژگی فقط با پردازنده های گرافیکی اختصاصی کار می کند و نه با کارت های پردازنده گرافیکی داخلی یا یکپارچه. همچنین ممکن است برای مشاهده و نظارت بر دمای GPU به درایور گرافیکی به روز شده نیاز داشته باشید. به یک درایور گرافیکی به روز شده ی WDDM 2.4 یا یک مدل درایور جدیدتر نیاز دارد.

 

نحوه بررسی دمای GPU در Task Manager در ویندوز 11/10:

در اینجا مراحل بررسی و نظارت بر دمای GPU در Task Manager در رایانه شخصی ویندوز 11/10 آمده است:

 

ابتدا Task Manager را با استفاده از کلیدهای میانبر Ctrl + Shift + Esc باز کنید.

حالا به تب Performance بروید.

 

در اینجا دمای GPU را در قسمت سمت چپ مشاهده خواهید کرد. به سادگی بر روی مورد GPU ضربه بزنید و می توانید چندین آمار مربوط به کارت GPU از جمله دمای GPU را مشاهده کنید.

 

در حال حاضر، دما فقط بر حسب سلسیوس نشان داده شده است. علاوه بر دما، می توانید سایر آمار و اطلاعات GPU از جمله Utilization، حافظه GPU، حافظه مشترک GPU، نسخه درایور، حافظه ذخیره شده سخت افزاری و غیره را مشاهده کنید.

 

2] HWMonitor

 

خطرات بالا بودن دمای GPU کارت گرافیک, آشنایی با روش های بررسی دمای GPU کارت گرافیک, روش های بررسی دمای کارت گرافیک

نرم افزار HWMonitor برای بررسی دمای GPU کارت گرافیک

 

HWMonitor یک نرم افزار اختصاصی مانیتور GPU یا ویندوز 11/10 است. این به شما امکان می دهد آمارهای مختلف GPU از جمله دما، ولتاژ، سرعت فن، قدرت، استفاده، فرکانس ساعت، ظرفیت و غیره را بررسی کنید. به غیر از GPU، شما همچنین می توانید دمای CPU، دما و استفاده از SSD و غیره را نظارت کنید.

 

برای نظارت بر دمای GPU از طریق این نرم افزار رایگان، آن را دانلود و بر روی سیستم خود نصب کنید. پس از آن، نرم افزار را راه اندازی کنید و آمارهای بی شماری را در زمان واقعی مربوط به سخت افزار شما، به شما نشان می دهد. به سادگی به پایین بروید و کارت های گرافیک خود را در صفحه نمایش آن مشاهده خواهید کرد. جزئیات را گسترش دهید و یک مؤلفه دما نشان داده می شود که به شما کمک می کند دمای GPU را در زمان واقعی تعیین کنید. همچنین می توانید مقادیر حداقل و حداکثر دمای GPU را مشاهده کنید و بر اساس آن مقدار دمای فعلی را تجزیه و تحلیل کنید.

 

3] GPU-Z

 

نحوه بررسی دمای کارت گرافیک, روش های بررسی دمای GPU کارت گرافیک, راههایی برای بررسی دمای GPU کارت گرافیک

نرم افزار GPU-Z برای بررسی دمای GPU کارت گرافیک

 

همانطور که از نام آن پیداست، GPU-Z یک نرم افزار نظارت بر GPU رایگان برای ویندوز 11/10 است. با استفاده از آن، می توانید دمای GPU و بسیاری از آمارهای دیگر مربوط به کارت گرافیک خود را بررسی کنید. این دستگاه از دستگاه های گرافیکی NVIDIA، AMD، ATI و Intel برای نظارت بر دمای GPU پشتیبانی می کند. بنابراین، اگر هر یک از این کارت های GPU را دارید، می توانید به راحتی دمای آن ها را کنترل کنید. همچنین می توانید اطلاعات آداپتور، GPU و نمایشگر را مشاهده کنید. به غیر از آن، اورکلاک، ساعت های پیش فرض و ساعت های سه بعدی را نمایش می دهد.

 

به سادگی این نرم افزار را دانلود کرده و برنامه را مستقیما راه اندازی کنید. از آنجایی که قابل حمل است، برای استفاده از آن نیازی به مراحل نصب پر حادثه نیست. پس از شروع برنامه، به تب Sensors بروید و دمای واقعی GPU را با یک نمودار کوچک مشاهده خواهید کرد. با کلیک بر روی دکمه کشویی موجود در کنار دمای GPU، می توانید میزان فعلی، کمترین، بالاترین یا متوسط ​​را مشاهده کنید. علاوه بر این، به شما امکان می دهد دمای GPU را در عنوان پنجره نشان دهید.

 

اگر چند کارت GPU دارید، می‌توانید کارتی را که می خواهید نظارت کنید از پایین تب Sensors انتخاب کنید. جدا از دما، می توانید آمارهایی مانند فرکانس ساعت GPU، ولتاژ GPU، بار GPU، دمای CPU، حافظه استفاده شده سیستم و موارد دیگر را بررسی کنید.

 

به طور پیش فرض، دمای GPU را بر حسب سلسیوس نشان می دهد. اگر می خواهید واحد دما را به فارنهایت تغییر دهید، روی دکمه منوی سه نوار موجود در بالا کلیک کنید و سپس به تب Sensors در پنجره تنظیمات بروید. از اینجا، کادر انتخاب سنسورهای دما استفاده از فارنهایت را فعال کنید. همچنین، می توانید نرخ تازه سازی صفحه و آماری را که می خواهید ببینید تنظیم کنید.

 

4] تشخیص نوار کناری

 

نحوه بررسی دمای GPU, نحوه بررسی دمای کارت گرافیک, روش های بررسی دمای GPU کارت گرافیک

تشخیص نوار کناری یکی از راههای بررسی دمای کارت گرافیک

 

Sidebar Diagnostics یکی دیگر از نرم افزارهای رایگان مانیتور GPU برای ویندوز 11/10 است. این اساسا یک ابزار بررسی اطلاعات سیستم است که اطلاعات پیشرفته مربوط به سیستم عامل، CPU، RAM، GPU، حافظه، درایوها، صدا و شبکه را به شما نشان می دهد.

 

این نرم افزار را دانلود و نصب کنید و سپس رابط کاربری گرافیکی آن را راه اندازی کنید. اکنون به نوار کناری صفحه دسکتاپ شما اضافه خواهد شد و دمای GPU و بسیاری از آمارهای بی درنگ را به شما نشان می دهد.

 

همچنین می توانید نمودار آمار GPU را با کلیک بر روی نماد نمودار از بالای نوار کناری مشاهده کنید. این به شما امکان می دهد متریک ها و مدت زمان نمودار را بر اساس نیاز خود سفارشی کنید. شما می توانید تنظیمات مختلف مربوط به این نرم افزار مانند عرض نوار کناری، فاصله نظرسنجی، مقیاس UI، ​​کلیک کردن، رنگ پس زمینه، کدورت پس زمینه، اندازه فونت، رنگ فونت، فرمت تاریخ، چشمک زدن هشدار و غیره را سفارشی کنید.

 

این به شما امکان می دهد کلیدهای میانبر را برای رویدادهای مختلف از جمله جابه جایی، نمایش، مخفی کردن، سوئیچ لبه، سوئیچ صفحه، ذخیره فضا و غیره سفارشی کنید.

 

5] مانیتور سخت افزار را باز کنید

 

آشنایی با نرم افزارهای بررسی دمای GPU کارت گرافیک, عوارض داغ شدن GPU کارت گرافیک, خطرات بالا بودن دمای GPU کارت گرافیک

بررسی دمای کارت گرافیک با مانیتور سخت افزار

 

Open Hardware Monitor یک نرم افزار نظارت سخت افزاری رایگان و منبع باز است که به شما امکان می دهد دمای GPU و سایر آمارها را بررسی کنید. به شما امکان می دهد دما، سرعت فن، ولتاژ، بار و سرعت ساعت رایانه خود را کنترل کنید. این کارت گرافیک ATI و Nvidia را برای نظارت بر GPU پشتیبانی می کند. همراه با پردازنده گرافیکی، می توانید با استفاده از آن، هارد دیسک SMART و دمای CPU را نیز کنترل کنید.

 

این یک نرم افزار قابل حمل کنترل دمای GPU است که بدون نصب کار می کند. بنابراین، فقط پوشه ZIP آن را دانلود کنید، آن را استخراج کنید و سپس برنامه را اجرا کنید. در رابط اصلی آن، می توانید اجزای مختلف از جمله CPU، SSD، حافظه و غیره را مشاهده کنید. می توانید به پایین اسکرول کنید و کارت GPU شما به همراه دمای آن در لیست قرار می گیرد. همچنین مقادیر حداقل و حداکثر دما و سایر معیارها را نشان می دهد تا بتوانید مقادیر مورد نیاز را حفظ کنید.

 

علاوه بر این، می توانید چندین پارامتر مربوط به آمار نمایش داده شده را نیز سفارشی کنید. به عنوان مثال، می توانید واحد دما را از سلسیوس به فارنهایت تغییر دهید. همچنین می توانید فواصل گزارش را تنظیم کنید، ثبت حسگر را فعال کنید، مکان طرح را انتخاب کنید، سخت افزاری را که می خواهید نظارت کنید و غیره انتخاب کنید. از منوی File آن، می توانید آمار سخت افزاری را نیز در یک فایل متنی ذخیره کنید.

 

چگونه دمای CPU را در ویندوز بررسی کنیم؟

کامپیوترهای امروزی هنوز با گرم شدن بیش از حد CPU مواجه می شوند که باعث می شود رایانه شخصی ویندوز خود به خود خاموش شود. مشکلات داغ شدن بیش از حد CPU چیزی است که نمی توانید نادیده بگیرید و افزایش بیش از حد دمای CPU می تواند در مدتی به مادربرد و سایر قطعات سخت افزاری آسیب برساند. از این ابزارها برای بررسی دمای CPU در سیستم های ویندوز استفاده کنید.

 

برای اینکه بدانید پردازنده گرافیکی شما بیش از حد گرم شده است یا خیر، می توانید از هر یک از نرم افزارهای ذکر شده در بالا استفاده کنید. دمای بیش از 80-85 درجه سانتیگراد زنگ خطری برای گرمای بیش از حد GPU است. اگر Task Manager شما می تواند دمای GPU را به شما نشان دهد، می توانید آن را باز کنید و به برگه Performance بروید تا دمای GPU را در زمان واقعی ببینید. در غیر این صورت، به سادگی نرم افزار شخص ثالثی را که ذکر کرده ایم دانلود و نصب کنید تا بررسی کنید که آیا GPU شما بیش از حد گرم شده است یا خیر.

 

دمای GPU خوب برای بازی چقدر است؟

همانطور که قبلا اشاره کردیم، محدوده دمای ایده آل GPU بین 65 تا 85 درجه سانتی گراد برای بازی است. با این حال، این ممکن است بسته به کارت GPU که در سیستم خود دارید متفاوت باشد.

 

اگر پردازنده گرافیکی بیش از حد گرم شود، کامپیوتر خاموش می شود؟

گرمای بیش از حد GPU ممکن است باعث خرابی رایانه شما شود و برای شروع استفاده از آن باید رایانه شخصی خود را مجدداً راه اندازی کنید. در حالی که در برخی موارد، می تواند به سخت افزار شما نیز آسیب برساند. بنابراین، شما (به خصوص گیمرها) باید همیشه دمای متوسط ​​GPU را حفظ کنید و از گرم شدن بیش از حد GPU جلوگیری کنید.

 

آیا 85 درجه برای پردازنده گرافیکی گرم است؟

دمای پردازنده گرافیکی زیر 85 درجه باید خوب باشد. با این حال، نزدیک به 100 درجه سانتیگراد زمانی است که باید نگران باشید، زیرا ممکن است رایانه شما خراب شود و منجر به آسیب جدی سخت افزاری طولانی مدت شود.

 

گردآوری: بخش کامپیوتر بیتوته

 

خواندن  چگونه در ویندوز 10 و 11 یک ساعت به منوی استارت اضافه کنیم؟

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *